Hur man äter elefanten i små bitar – ett samtal om kursutveckling - Bites of Learning 2024-11-21
From Samuel Lundberg
Policy
Saknar den här filmen tillgänglighetsanpassning? Läs mer på sidan Tillgänglighetsredogörelse
Related Media
In English below.
Sammanfattning
Webbinariet fokuserar på utvecklingen av en medicinsk kurs och belyser de samarbeten som ägt rum mellan de involverade lärarna. Det tar upp planeringsstegen och processerna för att omarbeta kursen, betydelsen av konstruktiv länkning, utvärderingsstrategier samt reflektioner kring undervisningspraktiker. Diskussionen understryker vikten av samarbete, stöd och ständig förbättring i kursutveckling, tillsammans med behovet av innovativa undervisningsmetoder för att förbättra studenternas lärande.
Insikter- Konstruktiv länkning ("Constructive alignment") är avgörande för effektiv kursdesign.
- Samarbete mellan lärare är nödvändigt för framgångsrik kursutveckling.
- Digitala resurser bör integreras i aktiviteter för aktivt lärande.
- Nätverkande med kollegor kan ge värdefulla insikter och stöd.
- Planeringsstegen för att omarbeta kursen.
- Steg-för-steg-strategier för kursförvandling.
- Banbrytande metoder för kursutveckling.
- Dynamiska bedömningstekniker.
- Meningsfulla feedbackmekanismer.
- Ramverk för kontinuerlig förbättring.
- Att omfamna samarbetsinriktade metoder.
- Att prioritera studentcentrerat lärande.
- Att kontinuerligt utmana traditionella metoder.
"Se till att ha kul medan du utvecklar kursen" – Lotta Herling
Kapitlen- 00:00 Introduktion till webbinariet och ämnet
- 02:56 Kontext för kursutveckling
- 06:03 Planering och steg i kursdesign
- 09:04 - Konstruktiv länkning och lärandeaktiviteter
- 11:53 - Utvärderings- och bedömningsstrategier
- 14:47 - Samarbete och stöd i kursutveckling
- 17:48 - Framtida riktningar och innovationer
- 21:06 - Reflektioner kring undervisning och lärande
- 23:58 - Råd till kursutvecklare
Medverkande
Värd:
Amani Eltayb, pedagogisk utvecklare, med bakgrund inom farmakologi, global hälsa och hållbarhet.
Moderator:
Helén Lönnberg, pedagogisk utvecklare, med bakgrund inom klinisk handledning, Karolinska institutet, Enheten för undervisning och Lärande (UoL).
Gäster:
Hedvig Engberg, Med Dr, Specialistläkare i Obstetrik och Gynekologi, Momentansvarig för kursen i Reproduktion KBH, Solna.
Lotta Herling, Docent, Specialistläkare i Obstetrik och Gynekologi, Momentansvarig för kursen i Reproduktion CLINTEC, Huddinge.
Anna Möller, Med Dr, Specialistläkare i Obstetrik och Gynekologi, Momentansvarig för kursen i Reproduktion KI SÖS.
Datum: Online 21 november
Språk: Svenska.
Summary
The webinar focuses on the development of a medical course, highlighting the collaborative efforts of the educators involved, the planning and steps taken to redesign the course, the importance of constructive alignment, evaluation strategies, and reflections on teaching practices. The discussion emphasizes the significance of collaboration, support, and continuous improvement in course development, as well as the need for innovative teaching methods to enhance student learning.
Takeaways
• Constructive alignment is crucial for effective course design.
• Collaboration among educators is essential for successful course development.
• Digital resources should be integrated into active learning activities.
• Networking with colleagues can provide valuable insights and support.
• Strategic course redesign it's more than just content
• The planning steps to redesign the course
• Step-by-step course transformation strategies
• Cutting-edge approach to curriculum development
• Evaluation strategies that matter
• Dynamic assessment techniques
• Meaningful feedback mechanisms
• Continuous improvement frameworks
• Reflections That Drive Change
• Embracing collaborative approaches
• Prioritizing student-centered learning
• Continuously challenging traditional methods
Quotes
"Make sure you have fun while you're developing" (Lotta Herling)
Chapters
- 00:00 Introduction to the Webinar and topic
- 02:56 Course Development Context
- 06:03 Planning and steps in course design
- 09:04 Constructive Alignment and Learning Activities
- 11:53 Evaluation and Assessment strategies
- 14:47 Collaboration and support in course development
- 17:48 Future directions and innovations
- 21:06 Reflections on teaching and learning
- 23:58 Advice for course developers
Host:
Amani Eltayeb, Educational Developer with a background in pharmacology, global health, and sustainability.
Moderator:
Helén Lönnberg, Educational Developer with a background in clinical supervision, Karolinska Institutet, Unit for Teaching and Learning (UoL).
Hedvig Engberg, MD, Specialist in Obstetrics and Gynecology, and Course Lead for the Reproduction module at KBH, Solna.
Lotta Herling, Associate Professor, Specialist in Obstetrics and Gynecology, and Course Lead for the Reproduction module at CLINTEC, Huddinge.
Anna Möller, MD, Specialist in Obstetrics and Gynecology, and Course Lead for the Reproduction module at KI SÖS.
Date: Online, November 21
Language: Swedish
- Tags
-